OZDRAVNÝ PŮST 2017 aneb jarní očista těla i duše

Jaro opět zde pro mne opět nastává čas každoročního restartování organismu v podobě jarního půstu. Netrvá sice 40 dnů jako ten křesťanský, ani měsíc, jako ten muslimský, i tak je však desetidenní ozdravná kůra dostatečnou zkouškou pevné vůle.

Dobrovolná hladovka ve spojení s člověkem milujícího dobré jídlo již ve stadiu jeho přípravy se může zdát jako málo pochopitelná. Věřte však, že její účinky na lidský organismus jsou natolik příjemné, že ji postupuji pravidelně již šestnáctým rokem. 
 
Fakta a teorie z odborných publikací:
Půst je impulsem k vitalizaci a remineralizaci organismu s cílem načerpat nové síly. Umožňuje vnitřní očištění, získání tělesné i duševní rovnováhy a pomáhá vyjasnit myšlenky.
Je začátkem nového uvědomění si sebe sama a příjemným vstupem do nových slunečných dnů.
 
Obecné výhody půstu:
  • Nastartuje přirozenou očistu a regeneraci organismu
  • Ulehčuje start do nového zdravého způsobu života
  • Pomáhá snížit tělesnou váhu
  • Přispívá k zářivě krásnému vzhledu a sametově jemné pokožce
  • Posiluje schopnost samouzdravení a dodává organismu novou energii
  • Je prastarou metodou cesty vedoucí k vnitřní spokojenosti
 
Co se na půstu líbí mě:
  • Odlehčím tělu a mysli, vyčistím si chuťové pohárky a načerpám energii k novým výzvám
  • S půstem vždy začnu s nějakou sportovní aktivitou (a doufám, že mi vydrží), a také prověřím svou pevnou vůli
  • Během půstu zažiji zvláštní pocit nezávislosti na příjmu potravy 
  • Vnímám na velkou dálku vůně, které by mi jinak zůstaly skryty
  • Půst mne paradoxně donutí nadšeně listova kuchařskými knihami
  • Jakoby mimoděk si vytřídím šuplíky u pracovního stolu a s lehkostí udělám spoustu dalších věcí, které jsem dlouho odkládal

 

Ozdravný/očisťovací  půst

Tento půst trvá celkem 9 dnů.
První dva dny jsou odlehčovací, následuje  5-8 dnů bez potravy. Zakončen je dvěma dny, kdy se tělo postupně přizpůsobuje normálnímu režimu. 
Po dobu trvání se nesmí kouřit, pít alkohol, kafe a jiné tekutiny vyjma vody, čaje (ovocný) bez sladidla a 100% ovocných a zeleninových šťáv, popř. čistého zeleninového vývaru.
 
Půst se začíná vždy vyčistěním střev (během půstu se provede celkem 3x -první, třetí a pátý den). K tomu lze využít více metod-Glauberův pramen (Glauberova sůl), Šaratica, klystýr anebo také u mne vyzkoušená čistá šťáva z kysaného zelí. Ač se při jejím pití tvářím opravdu kysele (tip na selfie) funguje spolehlivě. K dostání je v obchodech se zdravou výživou a v zelených lékárnách.
 
Pocit hladu trvá 2-3 dny, než se organismus „překlopí“ do režimu čerpání zásob. Zároveň začne vylučovat „usazeniny“ ze střevních stěn a látky, k jejímuž zpracování v důsledku neustálého přijímání potravy nedochází, a to i ve formě potu přes kůži (což znamená, že se doporučuje častější mytí těla a čistění zubů). Je důležité pít hodně vody, a to více než jen při pocitu žízně (a také vždy při pocitu hladu).
 
Po dobu prvních tří dnů se doporučuje dát tělu čas aby mohlo na tyto změny zvolna reagovat-klidový režim (pocit únavy a chladu je v tomto období normální). 
Čtvrtý den je tělo obvykle již naplno zatížitelné (v jednom případě jeden maratonský běžec zaběhl po 3-týdenním půstu svůj nejlepší čas- však při trvání půstu déle jak 14 dnů se doporučuje odborná porada s lékařem). Po čtvrtém dnu se projeví velmi pozitivní pocity lehkosti a jasné hlavy, spolu s vnímáním nečekané a nové energie, číhající uvnitř těla. Snad právě proto zní titul odborné publikace na toto téma: „Znovuzrozen, díky fastování (půstu)“. 
 
Během tohoto půstu ztratí běžně vážící člověk cca 5-8 kilo hmotnosti, asi týden po jeho skončení se váha dostane na celkový úbytek zhruba 2kg. 
Tento půst  slouží k vnitřní očistě těla, k uvědomění si jeho potřeb a správné životosprávy, jakožto i celkového vlastního životního stylu (meditace…).
 
 
V období před půstem samotným by měly na jídelníčku převládat organismus příliš nezatěžující jídla-zejména obilniny, rýže…
 
Příklad jídelníčku:
Den -2: žádné maso a těžce stravitelné potraviny (vařená zelenina (výborně se hodí chřest), brambor, krémová zeleninová polévka…)
Den -1:

snídaně-sušené švestky, vločky s medem, müsli apod, vždy však s přídavkem lněných semínek
oběd-zeleninový vývar, čirý
večeře-sušené švestky, lněná semínka 

Den 1:

ráno na lačný žaludek projímadlo (šťávu z kys.zelí...) a hodně teplé vody. pití vody je důležité i přes den, později lze přidat čaj s medem

oběd-zeleninový vývar (čirý)
večeře-100% ovocná nebo zeleninová šťáva, mezitím: pít vodu

Den 2-7:
snídaně-čaj (evtl. ještě s medem)
oběd-zeleninový vývar (čirý)
večeře-100% ovocná nebo zeleninová šťáva 
(je dobré je obměňovat: hroznová, jablečná, mrkvová, řepná…)
mezitím: VODU, VODU, VODU
Den 1+:
snídaně: jablko
oběd: brokolicová polévka (může být krémová)
večeře: vařená zelenina bez tuku
Den2+:
snídaně: krack-bred s marmeládou
oběd:  vařené brambory se zeleninou a krémem z kyselé smetany (pažitka, petržel…)
večeře: vařené nudle se smetanou a mrkvový (hlávkový, rajčatový…) salát 
Následuje pozvolný přechod na normální stravu (pozor na JOJO-efekt!)
 
 
 
 
 
 
Nuže, tréninkem pevné vůle
vzhůru vstříc teplým dnům
a lepším zítřkům :)
 
 
 
 
 
Chcete-li si to letos vyzkoušet a přidat se, začínáme ve tředu 15. března 2017!
 
Najdete nás zde: 
 
 
 
 
 

Na těchto stránkách naleznete nabídky služeb osobního kuchaře a sommeliéra, receptury z mé kuchařky, zajímavosti a tipy ze světa gastronomie a vinařství, a také nabídku ubytování ve známém vinařském regionu Jižní Moravy.

Stránky průběžně doplňuji, pokud zde nenaleznete konkrétní odpověď na případné dotazy, neváhete mne kontaktovat.

Tip na teď

Jarní vinařská stezka 22. dubna 2017
Krásný jarní zážitek v podobě procházky mezi vinicemi, kde na vás již čeká vinař s nabídkou vín k ochutnání...

Jarní vinařská stezka 22. dubna 2017

Miniaplikace